De Europese Commissie ziet geen bezwaren in de overname van de Nederlandse expressbezorger TNT door zijn Amerikaanse branchegenoot FedEx. Die transactie mag van de Europese toezichthouder zonder verdere voorwaarden worden uitgevoerd, zo werd vrijdag bekendgemaakt.

FedEx en TNT wachten nu nog op groen licht van toezichthouders in onder meer China en Brazilië. Beide bedrijven verwachten hun deal in de eerste helft van dit jaar af te kunnen ronden.

Beide bedrijven wisten eind oktober al te melden dat de Europese Commissie geen bezwaren had tegen hun fusie. Brussel stelde in juli een onderzoek in naar de overname van TNT. De onderzoekers gaven zich daarbij tot uiterlijk 13 januari de tijd om met een definitief oordeel over de overname te komen.

De commissie vreesde dat er door het samengaan van TNT en FedEx onvoldoende concurrentie over zou blijven, vooral bij de bezorging van kleine pakketten. Daardoor zouden de prijzen mogelijk te hoog oplopen. Uiteindelijk bleek die vrees volgens de onderzoekers ongegrond, vooral omdat FedEx momenteel niet over een fijnmazig netwerk in Europa beschikt.

FedEx biedt 8 euro per aandeel TNT. Daarmee wordt het bedrijf gewaardeerd op 4,4 miljard euro. De aanmeldingstermijn voor het bod verloopt vrijdag na het slot van de Europese beurzen.

Marktaandeel in Europa

TNT ontstond in Australië maar werd in 1996 door KPN overgenomen. Meerdere opsplitsingen van de Nederlandse postbedrijven leidden tot de geboorte van TNT Express en PostNL in 2011.

Het gaat FedEx vooral om TNT’s marktaandeel in Europa, waar de Nederlandse onderneming stukken groter is dan de Amerikaanse concurrent. Schattingen lopen uiteen, maar samen zullen FedEx en TNT 17 tot 24 procent van de markt bedienen, net iets meer dan UPS maar nog steeds minder dan marktleider DHL.

De timing is gunstig voor FedEx. TNT is de afgelopen jaren flink in waarde gedaald. In 2012 deed concurrent UPS nog een bod op TNT van 6,8 miljard dollar (5,2 miljard euro toentertijd), een fusie die echter niet langs de Europese concurrentiewaakhonden kwam. FedEx hoopt naar verluidt dat een groei in internetverkoop ook aanwas in pakketjes zal betekenen, gekoppeld aan het feit dat de koopkracht in de eurozone begin dit jaar steeg met 3,7 procent, het hoogste in negen jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl